Mine mc'er

Trial maskiner

Montesa 349 (købt 1986)
Yamaha TY250 (købt 1987)
Yamaha TY250z (købt 1989)
GasGas TXT280Pro(købt 2005/ny)

Offroad maskiner

Honda XL350 (købt 1988)
Yamaha XT550 (købt 1990)
Yamaha DT125LC (købt 1998)
Yamaha DT125R (købt 1999)

Cross og Enduro maskiner

Yamaha YZ250 (købt 1998)
Yamaha WR200 (købt 2000)
GasGas EC250 (købt 2004/ny)
Yahaha YZF 400 sidevogn (købt 2007)

Montesa 349

Min første trial maskine og motorcykel var denne skønne maskine bygget i Spanien af Montesa.



Yamaha TY250

Montesaen blev solgt efter 1 år og blev udskiftet med denne Yamaha. En meget let kørt mc som jeg brugte i 4 år.



Yamaha TY250z

Min Yamaha TY250 blev udskiftet med denne TY250z i 1989. TY250z har en bedre affjedring (gasstøddæmper mv) og lidt flere heste. På denne cykel vandt jeg sølv i danmarksmesterskabet i B-klassen i 1989.



GasGas TXT 280 Pro

I 2005 begyndte jeg at køre trial igen på nedenstående lækre maskine. Læs mere her.


Honda XL350

Honda'en var min første offroader, jeg havde den i 2 år og kørte ca. 40.000km på den. Det er absolut en lækker alround off-road'er, med kvalitets instrumenter og kontakter. Motoren er smidig og har fra ny meget lidt motorstøj. Men cyklen har desværre også nogle store minusser:
- Ventilsæderne i topstykket har det med at flække (både på XL250 og XL350)
- Cylinderen skal bores op ca. hver 25-30.000 km, da tolerencen hurtig bliver stor. Dette betyder at den larmer infamt fra cylinderen allede når den har gået 15-20.000km.
- Fælgene er lavet af en legering der er mindre ædel end egerne, derfor smuldrer fælgene stille og roligt pga spændings korrosion.



Yamaha XT550

Herunder skriver jeg om nogle af de erfaringer jeg har haft med min XT550 (højben), som jeg har kørt over 100.000km på. Hvis du har nogle spørgsmål eller problemer med din XT550 er du velkommen til at sende dem til mig. Se også siden om at min XT550 har rundet 200000 km.



AFFJEDRING
På min XT har jeg monteret en XT600 forgaffel (1988) med WP fjedre i og en bagdæmper fra en YZ250 fra 1983 (eller 82?). Den opbygning gør cyklen betydelig mere duelig til off-road kørsel og jeg er kanon glad for forskiven. Ombygningen giver et par problemer som lige skal løses:
- Spedometerkabel: Originale XT550 kabel er for kort, brug fra en XT600 (ca. 1988)
- Støtteben skal forlænges
- Kæden knækker henover bagsvinger, derfor er det en god ide med et omløber hjul lige under bagsvinger, for at kæden er ca. lige stram hele tiden. Der betyder også at klodsen på bagsvingeren bliver slidt hurtigere.

GENERELLE FIF
- En anden god ide er at montere et fuldt dækkende bundskjold (frem for det hullede bundskjold) fra en ældre XT600, det passer lige på.
- Husk at rense filter (strainer) som sidder i bunden af olieressouret, det skal gøres ca. for hver 20-30.000km. Filteret sidder i bunden af forreste stelrør. Jeg har en kammeret som smadrede motoren pga. at han ikke havde renset filteret.
- Stil ventilerne selv og stil dem så de er i den løse ende, da de ellers har tendens til at brænde af.
- Hold øje med højre side af bagsvinger lige foran baghjulsakslen. Der lige i knækket har XT550'eren tendens til at ruste igennem. Rusten kommer indefra. Tjek om udluftningshullerne er i orden. Hvis der kommer et hul så sprøjt textyl ind i bagsvingeren når du har repareret hullet.
- Forrøret på 550'eren er en rust magnet. Hvis du vil spare pengene til et nyt, så giv det en gang maling 1-2 gange om året. Mit forrør er det samme som sad på maskinene da jeg købte den i 1990.
- Vil din XT ikke køre mere end 90-100 km/t så er det sandsynligvis pickuppen der har sat sig på "low".
- CDI boksene holder typisk 60-100.000 km, så hvis du kører mange km, kan du godt spare penge op til en ny tændingsboks.

Yamaha DT125LC

Denne mc er en af de mest letkørte offroader der er blevet solgt i DK. Den har et fortrinligt bundtræk, vejer 112kg, har en rimelig affjedring og har et lavt tyngdepunkt. På denne mc vandt jeg klubmesterskabet i "Aalborg Off-road motorcykel klub" og blev nr. 2 i det årlige Sjøring rally (begge 1998). Kompetent maskine, som ikke ser ud af så meget.


Yamaha DT125R

Yamha DT125R er en off-roader som også kan bruges til enduro, da den har en fortrinlig styring når den bliver presset. Motoren stiller krav om omdrejninger, mange omdrejninger. Hvis den får pisk smider den til gengæld 30 friske og vilde heste, som får maskinen til at være meget hurtig, specielt på snævre spor. Min DTR var tunet ved at slibe indsugningskanalen og havde en tunudstødning monteret. Det rækte til at give de fleste i enduro-brede klassen baghjul. Under Motorsport-Enduro, kan du læse nærmere.


Yamaha YZ250

Hvis du har lyst til at prøve noget der rykker, så køb en YZ250, den kan med garanti sætte gang i blodomløbet. Jeg har haft nogle af mine fedeste oplevelser på denne mc. Billede er fra et Grand National løb:


Yamaha WR200

Yamaha WR200 er egentlig bygget som en hobby cross-country cykel, men egner sig også godt til enduro. Den har et imponerende bundtræk når det tages i betragtning at det er en 200ccm to-takt motor. Det er en cykel som er nem at køre stærkt på i lang tid, da den ikke river dine arme i stykker, men alligevel kommer hurtigt frem. Motoren kommer fra en DT125R, men er ændret på en række punkter. Stel, hjul og affjedring kommer fra Yamaha YZ125 fra 1993. De eneste minusser ved denne mc er at det er svært at flytte vægten frem pga. en bred tank, derudover er den næsetung så det er også svært at få vægten af forhjulet. På denne cykel blev jeg danmarks-mester i 2001 i enduro-brede.


GasGas EC250

GasGas EC250 er den mest kompetente enduro maskine jeg endnu har haft. Flot bundtræk, masser af power hvis man lader den få nogle omdrejninger, kanon affjedring via Marzocchi forgaffel og bagpå en Öhlins. Så må jeg bare prøve at hænge på så godt som jeg kan.... Her er lidt mere om cyklen

Yahaha YZF 400 sidevogns cykel

Denne cykel blev et meget kort bekendsskab. Jeg var "sæk" og Lars Henrik chaufør. Vi var ude og køre 2 gang. Den ene gang lykkedes det LH at få cyklen til at rotere 360grader om en horisontal akse så den landede på hjulene igen. Vi landede ikke på benene. Jeg var ok, men LH var lidt forslået. Anyway vi blev bidt af MTB så den kom ikke ud at køre og blev derfor solgt videre.